Biodízel
biodízel A Mannvit Engineering Izlandon a biodízel termelés frontvonalában van és széleskörű tapasztalattal rendelkezik a biodízel termeléssel kapcsolatos kutatásokban és fejlesztésekben, továbbá átfogó tudással rendelkezik a biodízel termeléssel és felhasználással kapcsolatban.

Jelenleg a cég egy 450 t/év kapacitású biodízel üzem tervezésén dolgozik, amely növényi olajhulladékot és állati eredetű zsírhulladékot fog hasznosítani.  A projekt kutatási és fejlesztési fázisában a Mannvit egy pilot egységet tervezett és helyezett üzembe a folyamattervezéshez szükséges adatok beszerzéséhez. A pilot-egységgel termelt biodízel kis- és nagyjárműveken is ki lett próbálva.

A biodízelről: 
A biodízel a dízel üzemanyag helyettesítője, mely természetes, megújuló forrásokból készül, mint például a használt növényi olajak, a hulladékok vagy az újrahasznosított olajak és az állati zsírok.  A biodízelt általában kőolaj alapú dízellel keverik 5-20%-os arányban.  Ezt általában B5-B20 jelű dízelnek nevezik és majdnem minden típusú dízel motorral használható. Ezek a keverékek a legtöbb tárolási és elosztási berendezéssel kompatibilis. 

A hagyományos biodízel, mint például a zsírsav metilészter (FAME), zsírsav trigliceridekből készül, melyet különböző növényekből, mint például a repcéből, pálmából és szójából, különböző növényi eredetű olajakból (WVO) vagy állati eredetű zsírokból állítanak elő. Ez a folyamat glicerin zsírsavak, metanollal való katalitikus reakcióján alapul és relatív realtív alacsony a költsége. A termelésben ma használt metanol főként a fosszilis üzemanyaggyártásból származik. Ennek eredményeképpen a biodízel 85-90%-ban megújuló üzemanyag.  A metanol helyett etanol is használható (hozzáadott zsírsav etilészter, FAEE), ez viszont drágább és használata körülményesebb is, mint a metanolé.

A biodízel ugyan széleskörben használt Európában, viszont sokkal kisebb mértékben, mint a világ más részein. Az általános gyakorlatban 5 és 10 térfogat-százalékos fosszilis eredetű dízelkeveréket alkalmaznak (B5 és B10).  Általában a dízelmotorok legalább 20 tömegszázalékos keverékig gond nélkül működnek, de számos autógyártó csak B5-B10 keverékek használata esetén garantálja a problémamentes működést.

Az üzemanyaggyártás technológiája:
A biodízelek első generációja az acil-gliceridek és alkohol, általában metanol, zsírsav alkil-észter (metanol esetében zsírsav metilészter, FAME) reakciójával készültek. A folyamat során glicerin is képződik, ami számos fogyasztói és ipari alkalmazás során hasznosítható.

A biodízel projekt főbb elemei:

A Mannvit tervezett egy kis méretű pilot egységet, amely elkészült és megfelelően működik.  A cég jelenleg egy nagyobb üzemet tervez, amely legalább 450 tonna/év biodízelt állít majd elő hulladék növényi olajból. A Mannvit emellett olyan projekteken dolgozik még, amelyek a glicerin számos vegyületté való átalakítását célozzák.


A Mannvit szolgáltatásai:

  • Biodízel üzemek folyamatmérnöki szolgáltatásai
  • Kutatási és fejlesztési szolgáltatások
  • Tesztelés és optimalizálás
  • Energiahatékonyság a biodízel gyártás során
  • Melléktermékek hasznosítása

További információ:


Sig. Lárus Hólm

A Mannvit Kft. ügyvezető igazgatója
 
Email küldése